Artinya :Ya Alloh berilah sholawat dengan sholawat yang sempurna dan berilah salam dengan salam yang sempurna atas penghulu kami Muhammad yang dengannya terlepas segala ikatan, lenyap segala kesedihan, terpenuhi segala kebutuhan, tercapai segala kesenangan, semua diakhiri dengan kebaikan, hujan diturunkan, berkat dirinya yang pemurah, juga atas keluarga dan sahabat-sahabatnya dalam setiap kedipan mata dan hembusan nafas sebanyak hitungan segala yang ada dalam pengetahuan-MU
Sholawat Tafrijiyyah (sholawat memohon kelepasan dari kesusahan dan bencana) adalah antara sholawat yang terkenal diamalkan oleh para ulama kita. Sholawat ini juga dikenali sebagai Sholawat at-Tafrijiyyah al-Qurthubiyyah (dinisbahkan kepada Imam al-Qurthubi), dan ada juga ulama yang menisbahkannya kepada Imam 'Ali Zainal 'Abidin bin Imam al-Husain r.anhuma. Di negeri sebelah maghrib, ianya dikenali sebagai Sholawat an-Naariyah karena menjadi amalan mereka apabila ingin melaksanakan sesuatu hajat atau menolak sesuatu bencana, mereka akan berkumpul dan membaca sholawat ini 4444 kali lalu terkabul hajat mereka dan tertolak segala malapetaka secepat api yang menyambar atau membakar. Ianya juga dikenali sebagai Miftahul Kanzil Muhiith li naili muraadil 'abiid (kunci perbendaharaan yang meliputi untuk menyampaikan harapan si hamba). Sholawat ini mempunyai keistimewaannya kerana selain sholawat ianya merupakan tawassul kepada Allah dengan Junjungan Nabi s.a.w. di mana kita menyebut nama dan dhamir Junjungan s.a.w. sebanyak 8 kali.
Menurut Imam al-Qurthubi siapa yang melazimi akan sholawat ini
setiap hari 41 kali atau 100 kali atau lebih, nescaya Allah melepaskan
kedukaan, kebimbangan dan kesusahannya, menyingkap penderitaan dan
segala bahaya, memudahkan segala urusannya, menerangi sirnya,
meninggikan kedudukannya, memperbaikkan keadaannya, meluaskan
rezekinya, membuka baginya segala pintu kebajikan, kata-katanya
dituruti, diamankan dari bencana setiap waktu dan dari kelaparan serta
kefakiran, dicintai oleh segala manusia, dimakbulkan permintaannya.
Akan tetapi untuk mencapai segala ini, seseorang itu hendaklah
mengamalkan sholawat ini dengan mudaawamah (berkekalan).
Imam
as-Sanusi berkata bahawa siapa yang melazimi membacanya 11 kali
setiap hari, maka seakan-akan rezekinya turun langsung dari langit dan
dikeluarkan oleh bumi.
Imam ad-Dainuri berkata bahawa sesiapa yang membaca sholawat ini
dan menjadikannya wirid setiap selepas sholat 11 kali, nescaya tidak
berkeputusan rezekinya, tercapai martabat yang tinggi dan kekuasaan yang
mencukupi. Sesiapa yang mendawamkannya selepas sholat Subuh setiap
hari 41 kali, tercapai maksudnya. Sesiapa yang mendawamkannya 100 kali
setiap hari, terhasil kehendaknya dan memperolehi kehormatan/kemuliaan
melebihi kehendaknya. Sesiapa yang mendawamkannya setiap hari menurut
bilangan para rasul (313 kali) untuk menyingkap segala rahsia, maka dia
akan menyaksikan segala apa yang dikehendakinya. Sesiapa yang
mendawamkannya 1000 kali sehari, maka baginya segala yang tidak dapat
hendak diterang dengan kata-kata, tidak pernah dilihat mata, tidak
pernah didengar dan tidak pernah terbetik di hati manusia.
Imam
al-Qurthubi juga berpesan bahawa sesiapa yang berkehendak untuk
menghasilkan hajatnya yang besar atau menolak bencana yang menimpa, maka
bacalah sholawat ini
sebagai tawassul dengan Junjungan Nabi yang empunya akhlak yang agung
4,444 kali, nescaya Allah ta`ala akan menyampaikan kemahuan dan harapan
itu atas niat si pembaca. Ibnu Hajar al-'Asqalani telah menyebut akan
kelebihan bilangan ini sebagai iksir fi sababit ta`siir (pati ubat sebagai penyebab berlakunya kesan).
Menurut kata ulama, sholawat ini adalah
merupakan satu perbendaharaan daripada khazanah-khazanah Allah, dan
bersholawat dengannya merupakan kunci-kunci pembuka segala
khazanah-khazanah Allah yang dibukakan Allah bagi sesiapa yang
mendawaminya serta dengannya seseorang boleh sampai kepada apa yang
dikehendaki Allah s.w.t. Oleh itu silalah ikhwah semua merujuk kepada
para ulama kita (ingat bukan ulama mereka kerana karang semuanya akan
dibid`ahsesatkan) dan melihat akan karangan-karangan terdahulu seperti "Afdhalush Sholawat 'ala Sayyidis Saadaat" karangan Syaikh Yusuf bin Ismail an-Nabhani, "Jawahirul Mawhub" dan "Lam`atul Awrad" kedua-duanya karangan Tok Syaikh Wan 'Ali Kutan al-Kelantani, "Khazinatul Asrar"
karangan Syaikh Muhammad Haqqi an-Naazili dan lain-lain lagi. Sesiapa
yang tak ingin beramal dengannya, tak mengapa, amalkan sahaja apa yang
kamu nak amal, jangan nak berbalah pulak dengan aku kerana aku sekadar
menukil kata ulama. Daripada berbalah, elok kita perbanyakkan sholawat, shollu 'alan Nabiy.